הוראות: (מותאמות לתינוקות)
1. יש להכין רשימת מילים של דברים מוכרים ומושגים מוכרים מסביבתו הקרובה של התינוק ולדעתי רצוי בתמונות של בני משפחה קרובים למשל: אמא אבא אח אחות דודה כלב ואפילו עם השמות האמיתיים של ההורים והאחים משום שפעוטות נמשכים יותר להסתכלות על פרצופים לפני על חפצים וזו הזדמנות מצויינת להכיר להם בתמונות ואותיות את בני המשפחה.
המילים צריכות להיות משהו שמשומש ביום יום בחיי התינוק ולמצוא מילים שימצאו חן בעיני התינוק יכול להיות שיהיה תינוק שיאהב דוקא חפצים יותר מאשר פרצופים לא יודעת כל אחת צריכה לראות מה יותר מתאים לילד שלה.
2. יש להכניס לרשימה גם מילים עם צורות ארוכות וקצרות ומגוונות על מנת ליצור חשיפה נאותה ואין צורך בהכרח ליצור קיטלוג למילים קלות יותר או פחות או בעלות צורה דומה ואותו מספר אותיות כי זה עלול לבלבל כמו למשל המילים: חלון ובלון שנראות מאוד דומה בצורה אך נשמעות אחרת לעומת צמד המילים: כלב וטרקטור.
3. יש להציג את המילים בצורה מצחיקה עם הדגמות אם אפשר למשל המילה לקפוץ עם קפיצה או המחשה כל שהיא.
4. ישנו מחקר זיכרון שאומר שהזיכרון יכול לזכור עד 4 פריטים בזיכרון ההצהרתי ומחקר אחר אומר שכשיש סף מסויים של דרישה תמיד יש נטיה למשוך את הדרישה למטה (אצלי בדרך כלל אין את זה אבל רוב האנשים יש את המקח בעניין של הקטנת דרישות בגלל הנטיה של אנשים חסרי התחשבות ליצור דרישות מוגזמות חסרות התחשבות בסביבה) לכן בגלל הנטיה הזאת של בדיקת גבולות נכין רשימה של 4 או 5 פריטים לכל מצגת לתינוק.
5. תמיד נכין רשימה של 144 מילים שיהיו ספר להמשך (4*4*9)
6. כשעושים קטגוריות יש לעשות אותם לפי נושאים כמו: חלקי הפנים של התינוק, שמות פעולות היום יום, שמות האצבעות ידיים רגליים חלקי גוף, בעלי חיים כלב חתול ציפור פרפר עכבר, שמות הבגדים, צבעים, רגשות, צורות, שמות פעולה, חומרים, סכום וכלי אכילה...
7. המילים יכתבו לתינוקות בצבע אדום המושך את צומת ליבם על דף a4 חלק המקופל לחצי לאורך או לרוחב המיועד לשימוש ההורים בלבד למצגת. ניתן ליצור כרטיסים אלה על קרטונים מאוחר יותר שיתאים לשימוש של תינוקות שלמדו להשתמש בידיים או להכין להם כרטיסים שלהם לשימושם כדי להפריד את מה ששייך להורים ומה שלהם ועל קרטון כדי להגיד להם שזה יותר טוב ונהרס פחות מהר.
8. בדף המקופל המילה כתובה באדום ומאחורה אפשר להכניס תמונה של המילה להמחיש את הקשר בין המילה הכתובה למשמעות שלה ואז יש במצגת להפוך את הכרטיס אחרי שקוראים כדי שהילד תינוק יראה את התמונה ויקשר עם הזמן.
9. יש לכתוב את המילים בגדול בישביל התינוקות לאורך כל הדף. להשאיר שוליים כדי שניתן יהיה להצביע על המילה.
10. מומלץ לכתוב את המילה עבורך מאחורה ליד התמונה על מנת שיהיה קל לקרוא אותה במצגת מבלי ליצור תנועות מסיחות ועל מנת לדפדף את המילים בזריזות לפני שנאבד את סבלנות הפעוט.
אלה הוראות להכנת הציוד הנדרש למצגת
הוראות המצגת אני אסכם מאוחר יותר.
נ"ב
דרך זו אומצה על ידי משרד החינוך
ללימוד קריאה לילדים מעל גיל 4 ויושמה ללא כל השקעה של תפיסת המילה השלמה
ונתגלתה ככישלון בטווח גילאים אלה. (הם גילו שלא כל מה שמתאים לתינוקות
מתאים בהכרח לגילאים בוגרים יותר חח וגם שלא כל שיטה ביתית יכולה להיות
מיושמת במוסדות מדיניים חח)
לדעתי
לימוד קריאה לתינוקות מגיל אפס הוא משהו שרצוי שיעשה על ידי ההורים בלבד
ורצוי על ידי האם. האם בישביל התינוק היא מי שמציג לו את העולם. הקול שלה
הוא בעל אפקט פסיכולוגי מרגיע במיוחד עבור התינוק ולכן רצוי שכל סביבה חדשה
שהתינוק שחדש בעולם נחשף אליה (אפילו מסגרות דפוקות כמו גן ומעון) יעשו על
ידי האם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה